Zoekmachine marketing

Wanneer we spreken over zoekmachine marketing, spreken we over de advertenties die je ziet wanneer je op Google (of een andere zoekmachine) een zoekterm intypt en er advertenties getoond worden. Afhankelijk van de populairiteit van de term die je gebruikt, worden de advertenties bovenaan en aan de rechterkant van de pagina getoond. Deze resultaten staan boven de normale, zogenoemde organische resultaten en vallen daarom als eerste op. Zodra de producten of diensten die je verkoopt aansluiten op de zoekterm die de gebruiker intypt, kan zoekmachine marketing een makkelijke en rendabele manier zijn om nieuwe leads of klanten te vinden.

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Via desktop en laptop is het marktaandeel bijna 90%, op smartphones en tablets zelfs rond de 98%. Dat betekent dat bijna al je potentiële klanten Google gebruiken om te zoeken naar de producten en diensten die jij aanbiedt. En dat je met een goed opgebouwde en geoptimaliseerde campagne gemakkelijk en snel nieuwe klanten of leads gan vinden.

Het opzetten van een zoekmachine marketing campagne

Bij het opzetten van een zoekmachine marketing campagne kijken we naar de producten en diensten die je verkoopt en verdelen we deze in duidelijke categorieën. En zo bouwen we meerdere groepen op die elk hun eigen relevante zoektermen en advertenties krijgen.

Je betaalt bij zoekmachine advertenties pas zodra de gebruiker de advertentie opent en daarmee op je website terecht komt.

We zorgen ervoor dat de informatie in de advertentie de potentiële klant aanspreekt om de advertentie aan te klikken. Pas op het moment dat de gebruiker de advertentie daadwerkelijk aanklikt en op je website terecht komt moet je betalen. Een advertentie die dus de juiste doelgroep aanspreekt is hier belangrijk.

Vervolgens is het belangrijk dat de pagina waar de potentiële klant op terecht komt goed aansluit op de boodschap uit de advertentie. Hij of zij is immers op basis van deze boodschap op je website terecht gekomen.

Continu optimaliseren

Zodra de campagne loopt, zullen snel de eerste betaalde bezoekers binnenkomen. Het gedrag van deze bezoekers kunnen we analyseren. Zo krijgen we antwoord op de vraag welk percentage van de betaalde bezoekers daadwerkelijk een aankoop doet of het contactformulier invult. Op deze manier kunnen we meten wat de uiteindelijke conversie van de bezoekers is.

Deze informatie is cruciaal. Want op basis van de data die we in de beginfase opbouwen, optimaliseren we de campagne. Zo kunnen we ervoor zorgen dat er meer mensen je advertentie aanklikken, tegen een lager bedrag per klik. Daarnaast werken we eraan om de conversie op je website te verhogen, zodat meer betaalde bezoekers daadwerkelijk klant worden.

We kunnen precies meten wat de bezoeker doet nadat hij een advertentie heeft aangeklikt. Zo kunnen we meten of de betaalde klikken ook in conversies resulteren en dit proces optimaliseren.

Zo wordt een campagne steeds effectiever en efficiënter. En dat betekent dat uw investering in zoekmachine marketing een steeds hoger rendement oplevert.


Wilt u meer weten over zoekmachine marketing? En bent u benieuwd of zoekmachine marketing onderdeel moet uitmaken van uw marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag meer.

Neem contact op